Välkomna till Tummetott

Avdelning för de yngsta barnen 1-3 år

På Tummetott har vi skapat rum i rummet, som ska inspirera till lek, fantasi och många upptäckter. Vi vill väcka barnens nyfikenhet och ge dem utmaningar. Materialet är synligt och tillgängligt för barnen. Det mesta är ofärdigt material. Barnen får själva bestämma över hur det ska användas. Detta för att barnen ska få utmaningar i att tänka själva och för att stimulera deras fantasi och kreativitet.

Alla våra vrår är i ständig förändring. Det är barnens intresse som styr vår utbildning. Vi som pedagoger måste ständigt vara lyhörda och nyfikna, så vi kan vidareutveckla utbildningen.

På tisdagar, onsdagar och torsdagar delar vi in barnen i tre mindre grupper. Detta gör vi för att lättare kunna bemöta varje enskilt barn och för att skapa utvecklingsmöjligheter utifrån deras kunskapsnivå. Varje grupp får möjlighet att upptäcka både sin närmiljö och naturen, då vi gör utflykter i omgivningarna. Varje grupp har varsin förmiddag inne.

Vår miljö, både ute och inne utmanar barnen i deras tankar och främjar till kunskap. Det är det som gör vårt jobb så stimulerade, utmanande och roligt. Vårt mål är att ha mycket naturmaterial och välja bort plast i den mån det går.

På Tummetott arbetar
Maria, Josefine och Oliva

tummetott.tummeliten@nilswiks.se

Lärmiljöer