Välkomna till Långeman

På Långeman går de äldsta barnen på Tummeliten. De är i ålder 4-6år.

Vi har ett normkritiskt tänk och strävar efter att arbeta med ett normmedvetet arbetssätt; att inte utgå från traditionella könsmönster i vår undervisning.

Vi tror på det kompetenta barnet som vill och kan.
Barns lust att lära, leka och nyfiket utforska sin omvärld är grunden för vår pedagogiska utbildning. På Långeman får man vara den man är och den man vill vara. Alla barn ska ges möjlighet att utvecklas utifrån sina specifika förutsättningar. Vi arbetar i små grupper för att säkerställa att varje barn blir sedd och lyssnad på. Våra gruppdagar är tisdag, onsdag och torsdag. Vi alternerar att vara inne, på gården och gå på utflykt i vår närmiljö som är en viktig del i vår utbildning.

Vi arbetar med projekt som utgår från barnens intresse. I projekten får vi in läroplanens alla delar så som matematik, språk, normer och värden och teknik. Barnen ges många möjligheter att under dagen använda sig av olika material, vi språkar, dramatiserar, skapar med färg och form. Vi har material som är tillgängligt. Slutprodukten är inte det viktiga utan vägen dit – processen.

På Långeman har vi en grupp för våra blivande skolbarn, ”femårsgrupp”.  Det är en skolförberedande grupp där syftet är att skapa en vi-känsla och samhörighet inför övergång till förskoleklass. Här knyts också kontakt med Centralskolan genom besök i varandras verksamheter.

Under höstterminen arbetar vi huvudsakligen med grundverksamhet där tryggheten i gruppen, rutiner och samspel är i fokus.

Vi strävar efter att ha så mycket ofärdigt och okodat material som möjligt som vänder sig till alla barn. Våra lärmiljöer bygger på rum i rummet och vi organiserar våra lärmiljöer/vrår med utgångspunkt att skapa nyfikenhet, kreativitet, utmaningar och lärandesituationer för barn och pedagoger.

Vi som arbetar på Långeman är
Camilla, Annika, Cajsa och Sara