Välkomna till vårt kök!

På förskolan Tummeliten vill vi ge alla barn en sund relation till mat och hälsa

I lpfö18 står det att:

”När fysisk aktivitet, näringsriktiga måltider och hälsosam livsstil är en naturlig del av barnens dag kan utbildningen bidra till att barnen förstår hur detta kan påverka hälsa och välbefinnande.

Utbildningen ska ge varje barn möjligheter att utforska, ställa frågor och samtala om företeelser och samband i omvärlden och på så sätt utmana och stimulera deras intresse för hälsa och välbefinnande samt för hållbar utveckling.”

Detta strävar vi efter på förskolan Tummeliten. Här serveras hemlagad mat lagad från grunden. Den är näringsriktig och på menyn hittar du svenskt kött. Vi serverar även ekologiska och närproducerade produkter så långt vi förmår. Vi serverar vegetariska rätter minst en gång i veckan och vi vill lära barnen att våga prova nya smaker.

På förskolan Tummeliten vill vi göra barnen delaktiga. Hos oss får barnen stort inflytande när det gäller måltider och hantering av mat.

Detta kan ske genom att låta dem vara med och laga mat, göra menyn för veckan och mycket mer. Allt som kan inspirera till en sund relation till mat vill vi ta vara på hos oss!